My na Jobsech neinzerujeme

14.10.2020

Ano myslím Jobsy. TY JOBSY :). Největší inzertní server pracovních nabídek v ČR. A tenhle článek není jejich kritika. Naopak chci poukázat na to, že je zná opravdu každý. A kdo chce být v sourcingu, recruitingu, HeadHuntingu a (jak říká José z Recruitment academy) dalších bojových sportech profík, vydal se už dávno do hor a zkoumá strmější, ale stále málo zprofanované stezky ke kvalitním kandidátům.

Co si budeme... Jobs.cz zná snad každý. Účet má snad každá firma. A dokonce vidím často inzerovat i majitele a ředitele menších firem osobně, když nemají vlastní personalistku.  Lidi z LMC to prostě dělají moc fajn. Navíc nesou mnoho inovací na trhu (tuším, že jako první sestavili v ČR plnohodnotný Culture book atd.). Tleskám. Účet v TEAMIO je spolu s ergonomickou židlí a hrníčkem na kafe prostě takový starter-pack každé firmy. 

Pak se ale ptám, jaká je přidaná hodnota recruitera, když jen přepíše svými slovy Váš inzerát a loupne ho pod hlavičkou personální agentury na web vedle toho Vašeho. Jen tím snižuje konverzi Vašeho inzerátu, dělá zbytečné pohovory a plýtvá časem sobě i Vám, když Vám posílá kandidáta, kterého už máte dva dny ve schránce.

My na Jobs.cz vůbec neinzerujeme. Osobně dohlížím na to, aby u nás ve firmě byly všechny procesy funkční, popsané, recruiteři pracovali se stejnými nástroji a byli vzájemně zastupitelní. Máme tedy vyspecifikovaných celkem dvacet dva různých zdrojů náboru. A devatenáct z nich opravdu nejsou všechny možné bláznivé servery práce, jejichž návštěvnost se pohybuje kolem tří a půl živého člověka týdně. Používáme docela kreativní způsoby sourcingu a zdroje máme rozdělené do tří částí:

1. Pasivní - jsou ty zdroje, kde zveřejníme poptávku a čekáme, ozývají se nám lidé, kteří mají zájem o konkrétní nabídku

2. Aktivní I. stupně- jsou ty zdroje, kde aktivně vyhledáváme kontakty a ty oslovujeme, jsou to lidé, kteří hledají práci nebo jsou otevřeni pracovním nabídkám

3. Aktivní II. stupně- jsou ty zdroje, kde vyhledáváme kontakty a oslovujeme uchazeče, aniž by oni dali vědět, že hledají práci

Každý zdroj samozřejmě není vhodný pro každou pozici. Například nábor mistrů do stavebnictví jsme podpořili letákovou kampaní na nástěnkách v některých městech na Vysočině. Juniorní architekty zase vyhledáváme dle seminárních prací z vysokých škol. S každou pozicí procházím společně s recruitery jednotlivé zdroje, určujeme vhodnost a konkrétní podobu.


V poslední době je mou osobní challengí propsat nejmodernější sourcingové metody (často konstruované primárně pro nábor do IT oboru) na standardní pozice ve stavebnictví, medicíně nebo třeba výrobě. Už jste slyšeli o pojmu Booleovské operátory?

Jsem moc ráda, že se díky těmto inovacím držíme 3-4 roky před standardním trhem. V ČR není moc institucí, ani jednotlivců, které by nás v našem oboru nějak výrazně předčili a dalo se od nich tedy učit. Světlou vyjímkou je již zmiňovaný Josef "José" Kadlec a jeho Recruitment academy. A pak už nic moc... Takže se kromě RA vzděláváme v angličtině, knihy a kurzy sháníme na doporučení od špičkových evropských a US HeadHunterů a prostě děláme, co umíme... A co neumíme, to se učíme. A taky sami neseme několik unikátních oborových inovací.

Jsem moc ráda, že máme tým, který je nastaven na růst spolu s námi. Vždycky najdu nějaký vylepšovák, nastuduji ho, zpracuji a pak pošlu do týmu. A holky se ujmou ho aplikovat na reálné pozice. Vylepšujeme obrázky, inzeráty, hledáme nové zdroje, zkvalitňujeme ty stávající... Mají se mnou vážně trpělivost :). Asi i proto, že vidí, že to nese ovoce.

Jak se říká: "Jen blázen dělá stále stejné věci a očekává rozdílný výsledek."


Hezký upršený den,

Vaše Lenka